Od 1.6.2024-11.6.2024 dovolená. Objednávky budou poté vyřizovány v pořadí, ve kterém přišly.

Ladíme karburátor

Ladíme karburátor pro přímé sání.


Abychom dosáhli optimálního výkonu motoru, je důležité přesně sladit karburátor pro přímé sání. Než se pustíme do seřizování, ujistíme se, že motor je patřičně zahřátý. Po instalaci přímého vzduchového filtru, který nahrazuje standardní sání, je nezbytné karburátor pečlivě doladit, jelikož dochází ke zvýšenému přívodu vzduchu.



Začneme výběrem správné hlavní trysky, která by měla být přibližně o 20 % větší, aby se zabezpečil adekvátní poměr vzduchu a paliva. Tím zajistíme, že motor bude hladce pracovat a využije svůj maximální potenciál. Nastavení hlavní trysky je klíčové; tu najdeme ve spodní části karburátoru, v plovákové komoře. Doporučuje se začít s větší tryskou a postupně přecházet k menší, zvláště u dvoutaktních motorů, abychom předešli riziku přehřátí nebo dokonce závažnějšímu poškození motoru.



Když provádíme jízdní testy na plný plyn, je dobré provést náhlé vypnutí motoru, aby se mohl zkontrolovat stav svíčky a určit poměr směsi. Bílá svíčka indikuje příliš chudou směs, zatímco mokrá svíčka naznačuje bohatou směs. Ideální barva svíčky je cihlová, což znamená, že poměr vzduchu a paliva je optimální. K přizpůsobení průměru trysky mohu doporučit použití kalibračních jehel, které umožňují velmi přesné nastavení.



Dalším krokem je seřízení jehly šoupátka karburátoru, která se nachází pod krytem karburátoru. U čtyřtaktních motorů může být potřeba jehlu dokoupit, pokud nejsou na ní zářezy pro nastavení. Posunutím segrovky směrem dolů zvýšíme množství paliva při akceleraci a naopak, posunutím segrovky nahoru, snížíme množství paliva a motor může vynechávat. Cílem je dosáhnout plynulého a stabilního chodu motoru.



Nakonec se zaměříme na nastavení bohatosti směsi pro volnoběh, které ovlivňuje vzdušníková tryska. Po zvýšení otáček motoru na volnoběh trysku zavřeme a postupně otevíráme, dokud nedosáhneme přechodu otáček do vyššího rozsahu. Tento krok vyžaduje trpělivost a postupné upravování o čtvrt otáčky. Ideální nastavení se obvykle pohybuje mezi 1 a 2,5 otáčkami. Po dosažení správného poměru vzduchu a paliva snížíme otáčky na požadovanou úroveň.



Teď by měl být váš motor dokonale seřízen a připraven na cesty. Přeji bezproblémové a radostné jízdy!